V Í T R A D É Š Ť
STÁL A DRŽEL JI ZA RUCE.
Chtěl něco vyslovit,třeba hloupost. Slovo, které by zabilo ticho. Ve zdi se černaly obdélníky dveří. Vzal za kliku a několikrát trhnul. Vešli. Usmála se a řekla: "Tak tady bydlíme?"
Nahoře svítily hvězdy a na stěně vedlejšího domu bylo přilepené schodiště, které ještě odolávalo času. Nebylo nic jednoduššího, než přitisknout ty dvě ruce k sobě, podívat se do široce otevřených očí a potichu říci ano. Nebylo nic jednoduššího než na ano odpovědět stejně tiše. Oba dva cítili, že těch slov nesmí být víc. Žili v kleci ohraničené vysokou zdí, byli na jejím dně, kde ležel hluboký stín, kde bylo ticho.
Mohli si představovat, jak v neexistujících patrech usínají lidé. Jak se právě rozplakalo probuzené děcko. Mohli si představovat, že je to jen jejich svět. Také mohli věřit, že mimo tento kout nic neexistuje a zapomenout dveře, kterými vešli.
Byli sami v tom druhém světě od kterého denně prchali. A když se líbali a milovali, byl vždycky v pozadí strach ze samoty.
NIKDO MI NEŘEKL, že se to nesmí. Nikde nebyla ani cedule "Ničit zařízení parku se přísně zakazuje", nikdo se nedíval. A tak jsem utrhl růži. První růži z kraje záhonu. Nechtěl jsem šlapat v keřích, kterých tu bylo plno.
Všechny květy se začínaly rozvíjet, byly orosenými poupaty, všechny stejně vyzývavé. Vlastně to ani nebyl park, ale jakási opuštěná zahrada. Pobořený dům byl prázdný a záhony mezi keříky obrůstaly vysokou trávou. Utrhl jsem růži a když jsi mi řekla "děkuji", bylo mi dobře z toho děkuji, ze slova, které k ničemu nezavazovalo, ale bylo tak dobré, jako všechno, čím jsi byla se mnou.
Tak jsem chtěl, fyzicky chtěl, stále tě líbat a milovat a potom odejít, aby byl co nejdříve nový návrat. Šeptalas, že jsme si tu zahradu třeba ani nevybrali a když budeme chodit na taková místa, že zůstaneme vždycky sami. Lidé se bojí prázdných domů. Domů, ve kterých jsou holé oprýskané zdi, zatuchlé prázdnotou, věčným tichem a zimou, která je naplňuje. Ale my?
Když se nám zachtělo mít všechno chybějící, prohlíželi jsme trhliny ve stěnách, ty ohromné plochy abstraktních obrazů a přes ně objevovali poklady v dávno nezabydlených pavučinách. Někdy jsme otevřeli stará, rozbitá okna a zůstávali stát v úplném vytržení bez myšlenek a vjemů okolí.
Jako naplnění dne blížil se večer. Mizeli jsme v modré barvě soumraku. Už nebylo nic než modrá, čím dál sytější a tmavší, čím dál dráždivější a těžší. A až jí bylo všechno plné, její váha protrhla nebe a noc narazila na náš svět. V tom nárazu se naše ruce vpletly do křečovitého sevření a svět, dům, my, všechno zmizelo.
Pak byla noc klidná a smířená, lásky a nenávisti na chvíli ztratily smysl a jen úžasné ticho, malátnost a rytmus stále pravidelnějšího dechu, plnily prostor.
Ráno nás vracelo do světa cinkajících tramvají, nervózních a uspěchaných hlasů, daleko od sebe, daleko od prázdného domu, někdy nadlouho, protože dům a zahrada byl poloviční sen, sen jen občasný, jako útěk naší nemohoucnosti, která nevěřila ve stálost štěstí.
VČERA VEČER vysílal rozhlas zprávy z jakési vzdálené války. Suchý hlas předčítal statistiku zabitých a já jsem šel a vypnul rádio a bylo mi to jedno. Věděl jsem, že ta lhostejnost je příliš tvrdá a že se ti mrtví dožadují mého zájmu, a přesto mi to bylo jedno. Bylo jich tolik a slyšel jsem to stále. Měl jsem v sobě míchanici neurčitých pocitů. Kolik jsem četl skvělých slov? Ty romány ve kterých nevíš, kdo je vinen, kdo vlastně vraždí a kdo se jen brání. Mé oči se odvykly dívat. Všechny ty události nesly na sobě pečeť znehodnocení. Byl jsem vehnán do řvoucí arény a můj nepřítel byl neviditelný a úskočný. Jeho zbraně mířily na můj cit a otupovali jej. A nemohl jsem utéci, protože všude byli lidé stejně slepí a stejně bezbranní.
BYL JSEM SEDMNÁCTILETÝ KLUK a ten večer mohl být kdekoliv, protože byl první. Byl první, protože se nemohl nikdy opakovat ani vrátit...
Je vrozen člověku spěch, spěch, který přináší zklamání.Letíme do neznámé touhy, chceme zrušit všechna čekání a uvěřit jakémusi neuvěřitelnému štěstí. A když jej míjíme, nechápeme, že právě v této obyčejnosti věcí, v neobyčejně všedním úsměvu je všechno, co tušíme kdesi vepředu.
Seděli jsme ve tmě. Kousek za mými zády hrál někdo na klavír. Táhlá, uklidňující melodie naplňovala sál. Byl to nádherný spánek bez předtuch zítřka, bez iluzí, bez větrných mlýnů.
Přes den bylo horko. Teď, večer, otevřeným oknem pronikal do místnosti chlad a rozkmitával květované závěsy vykasané k okenním rámům. Na druhé straně přednášel někdo Šrámkův Splav. Klavír se rozezněl do fantastických improvizací. Dívka stojící tváři k oknu se otočila, šla blíž, tak blízko, že se mne dotýkal její stín a přisedla na okraj stolu. Dívám se na její vlasy, dívám se do jiskřivých očí a slyším hučení řeky.
Trápím se, trápím, myslím si
kde bych tě nejraděj potkal.
Celý jsem od toho pomyšlení zrudnul. Ještě, že sedím ve stínu. Teď, teď v této chvíli se usmívá. Směje se nehlučně, téměř mazlivě. Nažloutlý paprsek pouliční lampy se zlehýnka dotýká její tváře.
Prohlížím si obraz spěchající rozvlněnou řekou, odněkud přiletí kámen, na vodě vyrostou kola a tvář zmizí.
JSEM NA STRÁŽI.
Jsem voják. Nejsem.
Chodím jako blbec kolem bezvýznamně prázdné kůlny a koukám na hvězdičky, kterým se z toho mého ošlapování nejspíš zamotala hlava. Ještě dvanáctkrát projdu tento bludný kruh a potom spát. Každá obchůzka mi trvá pět minut. Za hodinu mě vystřídají. Klid až do rána. Ještě čtyři hodiny budu smět spát. A vím, že to bude hluboký spánek beze snů a vzpomínek, spánek ústící do rozpitvaného rána zbaveného obyčejných lidských starostí. Do rána, ve kterém budu nasycen a postaven do řady. A vím, že tento můj den je již předem určen a napsán, že je naplánován jako plno příštích dnů táhnoucích se jako dlouhá, šedivá cesta do jedné neznámé noci, do jediného šedivého jitra, kdy všechny ty rozkazy ztratí kouzlo a budou se vzdalovat, až zůstanou jen úsměvy a nic než úsměvy, protože to všechno bude jen vzpomínka.
JEDU VLAKEM a rámem okna přetékají stromy a silnice. Dva lesklé pruty kolejí zůstávají vzadu jako nikde nekončící čáry. V malé vesničce přistupuje starý děda. Štrachá se do schodů a proklíná počasí. Na hlavě má šedý pomačkaný klobouk, přes ramena starý odřený plášť. Usedá na lavici. Ještě je v něm kus té zloby na počasí a tak si mě nepřívětivě prohlíží. Když si zapaluji cigaretu, nesouhlasně se zašklebí. Má ztvrdlé a rozpraskané ruce, ze kterých cítíš dobrotu až biblicky spravedlivou.
Dnes se mi opět připletl do snu o tobě. Vždycky, když jedu tímto vlakem, zdá se mi o tobě. Ty o tom nevíš, protože svět se skládá ze samých obyčejných věcí a já ti nemohu vyprávět, co všechno jsme spolu prožili, protože je to jenom sen a ty bys třeba nevěřila.
ŠEL SVÝM MĚSTEM. Na druhé straně ulice se třpytily lesklé obrazy výkladních skříní zavěšené na ponurých zdech. Na bílém podkladě byly vázanky s módními klobouky a nalevo byl nápis "březen je i svátkem mužů".
Minul ho opilý pán, který při svém vrtulovitém pohybu vrážel do lidí, co chvíli se zastavil a vyhrožoval jakémusi neviditelnému nepříteli.
Z dálky se blížil skleněný smích, úsměv nad celým zástupem. Zpozorněl. Zapomněl na opilce, na světla výkladů a se zoufalým odhodláním hleděl do tekoucího davu. Zachytil skleněný smích za cípek kabátu, těžkopádně se usmál a řekl několik neobratných slov. Potom šli dlouho vedle sebe a byli naplněni mlčením plným dosud neobjevených výrazů. Zástup kolemjdoucích mizel v mozaice chodníku. Držel ji za ruku, dotýkali se zlehka konečky prstů, spojeni neznámým napětím. Šli po štítech domů, překračovali okenní římsy, pečlivě se vyhýbali loužím oken. Rafie věžních hodin mizely v bělavé mlze. Stíny a tma - to všechno najednou nebylo. Zkamenělé město leželo jako odhozený šperk hluboko pod nimi.
Dívali se daleko, daleko mimo tento svět, za hranice naší soustavy, do šíleného nekonečna a hvězdy poblikávaly jako pouliční lampy, ztrácející se na nikde nekončící zamlžené pouti.
BYL DEN OBYČEJNÝ A VŠEDNÍ, den porušení zákona. A protože zákon panoval nad vším, nebylo jediného zrnka písku, které by neneslo pečeť účasti. Neboť nejenom ti, kteří vynášejí rozsudek, jsou odpovědni. I mlčení je závažím na vahách souhlasu. Mlčení, které je ochotno mlčet pro cokoliv.
Sešlo se v tom dni mnoho mužů znalých zákona a v jejich čele ten nejvyšší.
Bylo pak řečeno k obžalovanému:
"Praví zákon: Věř a poslouchej. Tedy věř těm, kteří jej zajisté moudře a s uvážením dali, a poslouchej zákon, neboť
zákon dává pořádek a jistotu ve všem konání." Odpověděl: "Ano, zákon praví: Buď dobrým a moudrým a čiň dobré."
Na to rada mužů řekla: "Stojí také v zákonu: Nevracej se ze započaté cesty."
Odpověděl: "Zákon neví o všech chvílích."
A oni se zeptali: "Kde je potom tedy pravda?" Řekl: "Není pravd navždy daných. Jsou jenom vteřiny pravdy pohlcované časem. A dáváte-li jim znamení věčnosti, tedy povyšujete svou, v té chvíli chtěnou moudrost, nad sebe a přestáváte být moudrými.
Povstal po jeho slovech nejvyšší a nazval jej zpupným. I ohradil se obžalovaný: "Ne v mých odpovědích, ale v otázkách, které byly dány, je vyzývavost neporozumění. Nemohl jsem jednat jinak, když hrozil hluboký stín pohltit zástupy opozdilých. Chcete-li soudit mne, suďte i zákon."
Na to přítomní přikývli a odebrali se k rokování.
Obžalovaný zůstal sám. Nebylo na rozmyšlení možností. Nebylo útěku, nebylo naděje. Jen odevzdání, když všichni se odevzdali, když všichni byli součástí zákona. A jak se blížil konec dne, soumrak houstl a rozmazával ostrost pohledu. Potom se otevřely hory a vystoupili ti, kdo vynášejí rozsudek. Usedli na horské balvany a svými plášti pokryli zemi.
A povstal ten nejvyšší, vzal do ruky knihu, kam byl vepsán výrok soudu, a četl: "Porušil jsi zákon, tedy zákonem budeš trestán. Opustil jsi započatou cestu, tedy budeš vrácen zpět do údolí a nebude ti dáno dojít výš než
do půli stromů. Odsuzuji tě k věčnému pochybování, které budeš muset skrývat. Odsuzuji tě ke ztrátě všech jistot, které jsi nikdy mimo své představy neměl. Budeš si tedy uvědomovat nejistotu, která všechno v tobě obklopí. A zákon, který jsi z množství poslušných porušil, tě bude vláčet malostí a vtahovat do sebe. Tím bude naplněn rozsudek a staneš se jedním z mnohých."
Obžalovaný se zachvěl, ale jeho pohled byl pevný a jistý, jen v záhybech vzrušených slov ležel smutek a pohrdání. "Bojíš se vraždy, nejvyšší, vím, že jsi dost chytrý, abys pochopil, že vražda zabíjí i kus toho, kdo ji připravuje, snad proto mě milostivě srážíš do malosti. Ale zastavuješ-li krůček od propasti ve strachu před pádem, proč tedy necháš údolí naplňovat podemíláním? Proč ne skok, ale zřícení i se skálou? Proč i sebe činíš malým?"
Přerušil ho nejvyšší, zamračil se a řekl:
"Odvěďte ho!"
OKOUZLENÍ SKONČILO, odešlo, zmizelo. Snad proto přišel podzim. Najednou je všechno tak nepřítomné, že jen čas nás unáší ve své prodejné náruči někam do nedohledna.
Všechno kolem se obrací k podobě čtvera ročních období, a nic a nikdo nás nezastaví. Všechno spěchá a utíká, moře se vylilo do oblohy, třeba se stane zázrak.
Jak je nám mokře v očích. Jsme bez slz a bez víry v slzy. Náhle se otevřely dveře a dnes jako před rokem jsem napsal slovo TY velkými písmeny. Když jsi překročila práh, už jsem ani nezašeptal. Je to tím, že to, co vstupuje už před sebou nevidíme?
Teď sedíš a díváš se na mne poraněným pohledem a ani nevíš, že z tvých očí do mne přetéká smutek nade vším. Smutek nad smutkem, protože přijmout skutečnost je těžší než věřit.
Nevím, jestli mi to pomůže, ale chtěl bych se opřít alespoň o tvůj polibek.
Podívej. Skulinou otevřených dveří utíká vítr. Ale ne. To jen já vidím, jak tě strhává.
Stůj, volám. (Ale vždyť neumíme mlčet ani mluvit.)
O koho, o čí polibek se opřeš ty? Chtěl bych velkou silou rozmáčknout skořápku naší nemohoucnosti.
Nevěříš mi?
Jsem rozmáchnut. Jsem připraven k úderu, říkám. A ty mi šeptáš:
" Utři si oči! Utři si oči! "
JE MOMENT ČASU, pavouk spěchá od stropu k zemi, nitka není vidět, tak je jemná, tenká a nepatrná. Ale musí tu být, neboť za chvíli stejnou cestou stoupá vzhůru. Zázrak usilování, půl metru od tvého polštáře. Vědět, nač myslím, jak bys zchladla ve své žádosti.
Teď najednou jako by vědět nebylo k ničemu. Stržen do sebe, chci zapomenout, že jsem to i já, co mne strhává. Větve bijí o plochy oken, skřípá písek, cizí nohy minou zamčený dům.
Bylas mým jablkem na zapovězeném stromě, nepřijmout pokušení znamená nepoznat bolest, ale znát a cítit, kdo by se ubránil. Natáhl jsem tedy ruku. I já jsem tvým jablkem a tušíš, že nic není tak sladké, aby i hořkost a kyselost nevycházela stejnými dveřmi.
Poruč svým myšlenkám ticho, neboť teď vystupuješ vzhůru a tvé vteřiny trhají chomáče babího léta. Je čas pádů a přitažlivosti, vzepětí a rytmu. Za devátým kopcem oráč obrátí zem, zazpívá písničku a bude to stejná melodie.
Budeme chudší po této noci. Noc je nožem, který ubírá z celku, noc je ranou pod pás nepřipravených.
Jako jablka v uzamčených zahradách, známe jen hrozbu násilí.
Jiný pár milenců dozraje z našeho večera. Dva cizinci pohlédnou do chybějící nedočkavosti. Nikdy již, a zní to jak výsměch, nebudeme sami. Já z včerejší noci, ty z ranního procitnutí, pokoj plný stínů, které se s neodbytností budou hlásit o naši pozornost.
Ne, nechtěj mi odporovat. Do této chvíle jsem mlčel, a jestliže se stalo, že vnímáš mé mlčení, stalo se tak nechtěně a proti mé vůli.
Vím, že s první velkou láskou se nedá usmlouvat jediné ohlédnutí. Kdyby se mi to přece podařilo, nebyla to velká láska. Až později, mnohem později, až proběhneš uličkou smutku, až skoro ztratíš naději a ornament jizvy první pozbude svou pečeť jedinečnosti, až potom mi dokážeš porozumět. Vždyť nejsem víc než tvé jablko opředené hrozbou, vždyť nejsem víc než emigrant prchající z
vlastního já. Nesuď v této vteřině, co později pocítíš jako zbabělé, směšné nebo zmrazující. Neznáš mé dny o nic víc, než jsem s nimi seznámen já, a ta chvíle, ve které upřímně mlčím, ví, jak je to nedostatečné seznámení.
Tvé nohy, křivka stehen, stoupání do propastné závrati, jsi jako bílé pohoří, všechno, co vydal první den stvoření. Řeky, kde teče ještě jen voda, oblaka, která nesou jen vzduch.
Chtěl bych tě políbit shovívavě a smutně.
Neboť se mi zdá o tvém zítřejším škrábanci. Neboť všechno mimo lásku je k usmíření. A všechno mimo touhu zná ještě potom.
Chtěl bych tě políbit shovívavě a smutně.
Ráno v cizím pokoji, ráno v pokoji plném cizích lidí, ráno s cizí rukou ve svém klíně.
Jak by to mohlo být jinak, než že začneš nenávidět. Nenávidět nebo odpouštět.
NEŽ SE STANE ten zázrak a z tvrdého, maličkého zrna vyroste klas, je zapotřebí mnoha dešťů a slunečních dní. Je zapotřebí dlouhého střídání dnů a nocí, světla a tmy.
Rok byl příznivý na úrodu, v polích stála houští žloutnoucích klasů. Počasí bylo příjemné. Ne příliš velká horka, kdy stébla i klas přesychají a lámou se, ani vlhko jako jiná léta, kdy déšť rozválel celé lány a nadělal plno škod.
Jakub a Jan vyšli za prací časně. Slunce teprve poodhrnulo pláštěnku rozednívání, východ se začínal barvit prvními červánky. Velké kurty, na kterých bohové později rozehrají hru s ohromnou bambulí slunce, byly ještě čerstvě posypány kapičkami rosy.
Bylo již blízko k naplnění zázraku, kdy zrno, znásobeno v klasu, bude sváženo z polí do stodol a sýpek. Byl již čas posledních příprav, čas posledního obejítí a odhadnutí úrody.
A tedy jdou.
Jdou po obzoru, pomalým, rozvážným krokem zděděným po dávno zmizelých pokoleních, jdou a polykají zbytky prchajícího rána. Jdou a touží po velikém rozmáchnutí, po tíži padajících klasů, protože to je tím největším vzrušením v koloběhu střídajících se let.
Jdou Jakub a Jan, s hlavami v mracích, jdou k začátku veliké únavy.
Je ráno.
Je den.
A už hoří nebe sluncem a vzduch se začíná vlnit. Už je rosa jen vlahým načichnutím a polibkem na rozloučenou. Už křičí den ústy všech ptáků a všeho hmyzu, který byl stvořen k úplnosti přírody. Už vstupuje zrání do každého kroku, do každého pohledu, do každé myšlenky.
Teď již není rozhodující zisk, protože prodávat se může i se ztrátou. Už mizí myšlenky na pestrý propletenec trhů a smlouvání. V každé žilce těl Jakuba a Jana narůstá síla a chuť. A klasy šlehají do jejich tváří, působíce jim bolest i rozkoš z dotýkání.
Ruce jsou stále těžší touhou uchopit. V hlavách se jim vzbouřily všechny zvuky a vůně, aby pomalu připravily místo veliké prázdnotě.
Teď vstoupili do lesa klasů a les se zavřel a slunce jej přikrylo zlatým stínem. A jenom dech, čím dál rychlejší utíká krajinou, potí se okna nebe a někde v hlubinách vodopády zběsilé touhy křičí po usmíření.
A náhle ticho.
Veliké a nejnádhernější ze všech zvuků, které zůstaly vzadu. Nejsilnější a úplné jako poslední součet zázraku.
Všechna pole leží pokosena. Leží Jakub i Jan a obloha obrácená vzhůru nohama leží vysoko nad nimi.
Divoce buší krev v spáncích a žilách. Malátnost odklízí poslední záchvěvy utišeného hladu.
Na vahách zapadajícího slunce se vychýlila miska směrem k díkuvzdání.
+++
NIKDY JSEM NEPROSIL, ale prosím. Přijď a nenechávej mě déle té samotě, která prosakuje do vteřin nekonečných dnů, která si mne kupuje a prodává, ve které jsem ztracen, protože jsem bez tebe.
Chtěl jsem loutky, zázraky a ohňostroj světel, ale to všechno pominulo. Chtěl jsem bláhově dojít až na konec cesty, ale jak jdu, za kopcem se tyčí nový kopec, přebrodím řeku a ta další, o které jsem neměl ani zdání, je hlubší a divočejší - a kdo ví, co bude na druhém břehu.
Slíbilas mi naději. A tak zavírám oči do svých nocí, ale ty ani znamení nedáš, ani ranou mne nepohladíš, jediný z kolemjdoucích neví, kam jsi odešla. Zdálo se mi, jako bys byla blízko, docela blizoučko, neboť obilí vzklíčilo a vydalo klas. Všechno běželo ve stopách své přirozenosti. Země do mrazu obalená i sluncem omytá tisíckrát zašeptala tvé jméno.
Jsi snad v nejhlubším bodě svého vzepnutí? Jsi snad překryta obtížností zápasu. Pohleď, i já mlčím. Mlčím a rány mého ticha hledají jitrocelový stín. Ale čím jsou mé rány proti tvým ranám, čím je mé mlčení proti tvému tichu. Zrnéčko voda odplaví, ale hora střádá všechny porážky až k nesnesení.
Ne,nechci nést ani pečeť bezvěrců, ani víru pozůstalých. Nechci křičet miluji a nikdy tě neopustím, i kdyby to byla tisíckrát pravda. Jak bych mohl nevědět, že slova zabíjejí lásku.
Vždyť telegraf vět pokroucených falší opět pochválí jen třásně zahalující krásu, a stane se, že tvé příčesky a prsteny, ten módou ti vnucený šat, zaplní celý obraz.
A řekneš snad, proč by tomu tak nebylo, vždyť všechny cesty, které potkáváme, mají příkopy doleva i doprava a co je na nich nešťastně zamilovaných. Jak oslí stáda sytí vzduch hýkáním, jak shluky bečících beranů rozdávají ubohou bezmocnost, jak mračna kobylek vzdychají, příští jaro už ani tráva nebude, překusujíc při tom cévy kořenů. Proč neřeknou, milujeme, ale málo? Proč tvrdí, hoříme láskou, ale nemůžeme to doložit?
Jak bys mohla unést ta břemena křivé náklonnosti, když nikdo tě nepotkal nahou? Jak by kdokoliv z nás mohl popatřit do tvé tváře, když si hrdostí, hanbou, strachem a nenávistí zakrývá škvíry světlem poraněného pohledu. Jak bys mohla unést žízeň vlastní touhy, když se máš rozdělit v tisíce podob, když máš být bičem i útěchou, když máš být kladivem i kovadlinou, když máš být děvkou i milenkou nejněžnější.
Nikdy jsem neprosil, ale prosím. Nech v únorové závěji znamení zelené trávy, v červencem rozpálených polích les rampouchů, v lidech, kteří půjdou kolem, znamení údivu.
Snad se zastaví a ustrnou.
A až je potom budu míjet, odpoví na mou otázku slovy:
" Zdálo se nám, jako by šla támhle tím směrem."
DEN JAKO ZLATÉ JEZERO. Naložené vozy projíždějí hlučící návsí, vozka ospale práská bičem, koně zabírají a táhnou. Mezi žebřinami valníků je namačkána záplava stébel a klasů.
Kola se točí, řemeny s pískotem uhánějí kamsi do šera stodoly, v mlátičce hřmotí, jakoby se prala s každým stéblem. Do toho praží slunce, které popolezlo až na nejvyšší kopec oblohy. Chvíli stojí a odpočívá, vytrubuje polední přestávku, snad si také otře čelo, aby se potom zčerstva vydalo na další cestu. To už poběží celé odpoledne z kopce, bude klouzat dolů, až pozdě, protože dny jsou dlouhé, zmizí za obzorem.
Někdo vypnul motor. Zaprášení kluci slezli na podlahu z udusané hlíny, chlapi na žebřiňácích zarazili biče do namačkané slámy. Koně ještě naposled zařehtali a potom spokojeně ponořili hlavy do vaků naplněných senem.
A jaké je ticho. Mouchy bzučí na rozkymácených třískách stínů, otevřeným oknem hospody vzdáleně prosakuje trhavý zvuk harmoniky.
Někde vzadu, za kdoví kolikátým plotem, se vylíhla hádka. Vylíhla se tak, jako se z vajíčka nespokojené slepice vylíhne rozdrážděné kuře.
Nárazy slov o stojatost poledne.
Mezi stébly slámy zvoní průsvitný dívčí smích. Rozcuchaná hlava vykoukne z nejvyššího poschodí stohu, ruce projedou pavučinami vlasů, vytřepou zlámaná stébla a potom všechno zmizí pod tou hladinou.
Vteřina ke vteřině, obraz k obrazu.
Slunce už začalo svou klouzavou cestu, stíny se nepatrně protáhly. A protože slunce dalo času i měření jeho délky, hloučky lidí se sbíhají ze všech stran, aby znovu pokračovaly v práci.
Opět zarachotí kola a zasviští řemeny, opět se těžké, odřené ruce natahují po balících do zlata vyzrálých klasů.
Stroj polyká plnými ústy čerstvou náruč, síta se začínají natřásat a propouštět čisté zrno. Pytle se opět plní, obdélníky napevno slisované slámy putují do vyrovnané hradby stohu.
Ve výfukové trubici otočené do volného, vysečeného pole to zaskřípe, stroj vydechne z odpočatých přihrádek vnitřního prostoru, nabere rychlost a sílu, rozvíří stojatou hladinu odpoledne probouzejícího se z lenosti a plevy letí vzhůru.
MOŽNÁ SE SMĚJEŠ PŘEDČASNĚ, skálo hluboko vrostlá do krajiny. Možná, že trpíš příliš odevzdaně, hlíno upěchovaná kamenem. Vždyť kolotoče se točí až do úplného splynutí tvarů a mnohem větší tíže byly už shledány lehkými.
Snad už jen odtud se ještě dají vyslovit slova. Číselné uspořádání našich nadějí si příliš rychle navyklo na věčné odečítání a zdá se, jako by spěchalo až na samé dno odraziště.
Ke všemu je tady písek. Soukromé hradby naší nemohoucnosti, tajné chodbičky zášti i odvážná cimbuří sahají skoro až do půli člověčích lýtek.
Prapory a špagáty vlající ve větru trpí utkvělou představou, že vítr je právě jejich dílem. Celá maškaráda hadříků pochoduje dějinami a plete se praporečníkům do unaveného rozkroku.
Kolik nocí připadá na jeden jediný den? Kolik dní připadá na jediný paprsek slunce? Světýlka blikají a zhášejí a nikdy není ta neodvolatelná a úplná tma, která je jejich hrozbou.
Naše dny jsou jako připravené kuželky. Kolik figur upadne po jednom vířivém rozmáchnutí? Kolik počítadel zaznamená jejich pád? Kolik vteřin uteče do úplného rozplynutí pocitu uspokojení?
Je to tak nesnadné zapamatovat si svá jména? Je to tak nesnadné nezapomenout řeč?
Kolik závějí a lavin nosíme ve svých příručních kufřících?
Vyzvánějí zvony.
Prosí zvony.
Křičí zvony.
Je to jedno, kdo tahá za ušmudlaný špagát?
Smrtka má po každém dešti ostřejší kosu. Jidáši po každém horku nabobtná příděl stříbrných.
Úplně na obzoru, skoro v dálce, pár kroků od místa
kde stojím, dohořívá hranice. Bílé, kudrnaté ovečky jdou přes lávku, voda bublá a nadskakuje, a ovce jdou, první, druhá, třetí, až do úplného spánku. Vysoká je tráva jejich žádosti, šťavnatá a vonící je louka za ohradou.
Slibuji ti, že moje láska nepoleví. Slibuji ti, že budu bláznivě zamilovaný, i kdyby z tebe zbyl jen kouř.
Jak jsi krásná a plná tajemství.
Ale žena se převrací na druhý bok.
"Mám přítele, víš. Dívej se na má ústa, neboť slova jsou jako kuličky o které hrají kluci na návsích. Co by bylo platné, kdyby se jen tak prokutálela kolem tvého vědomí.
Mám velmi dobrého přítele. Vždycky když mě potká tvrdí, že je mým nejlepším přítelem. Taky mám kočku. Je hravá a krásně černá. Kočka nikdy nic nepředstírá. I na pohlazení odpoví někdy škrábnutím.
Kolem okna rachotí masivní stín, skřípe bělost polštářů, rozkročený prodavač sahá do další přihrádky.
Je zima a rybníček rychle zamrzá. Proč se spánek nedrží žádných pravidel?
Na prvním obrázku ještě není led. Kachna se pyšně projížděla po rozčeřené hladině.
Druhý obrázek se vysouká z nezaostřeného klimbání a kachna pluje posledním párem nezamrzlých stop.
Uteklo nám to, uteklo. Skoro jsme se prospali až k ránu. Teď už jen poděkovat a zase jít.
Ale ještě okamžik. Ještě finále.
"Je to tu zamrzlý do dna," řekne pak můj nejlepší přítel, rychle zatáhne oponu. Zajisté nechce, abych si povšiml, jak ta kachna jediným volným křídlem tluče o průzračný led, jak kejhá a jak se cuká v marném zápase.
A potom jdeme přes dvě pole a jeden les. Je trochu mlčenlivý, jako že se nechce vnucovat, ale pak přece, aby se neřeklo, že mě zanedbává, nakloní svou širokou hubu k mým nastaveným uším a zašeptá:
"Co se takhle jít vykoupat?"
PRVNÍ NÁVŠTĚVA DOMU mě ohromila. Ale bylo to dávno, oči byly přístupnější nezvyklostem, rozum schopnější okouzlení. Všechno mi připadalo úhledné. Stěny pokojů. Každý pokoj lákavé tajemství.
Připouštím. Ne každý mohl milovat ten dům. Víc slibující než okázalý, víc romantický než pohodlný, víc vzrušený než bohatý. Konečně, byla to pevná a promyšlená stavba. Při prohlídce domu jsem denně narážel na nové nezvyklosti.
Věřil jsem, že kameny nežijí, že jen trpně přijímají řád zdí a stropů, že se jen bezmocně podřizují tíži rostoucích stěn.
Ale věřil tomu stavitel? Věřily tomu ruce slepující tento dům? A konečně. Věřily tomu kameny a země na kterou byly pokládány?
Snad jen hluboký obdiv, důvěra a omlouvání, byly první příčinou připravující zkázu.
Každý - a byly nás nepřehledné zástupy - dostal své místo, svých několik metrů. Nedostatek prostoru nám nahrazovala iluze, že dokážeme v té ohraničenosti najít přátelství a vazbu (nikdo to nemohl určit) jakéhosi štěstí.
Ale skutečný cit chce víc. Chce třeba i nemožné. Protože daným stěnám opadává malba a stropy šednou věčně upřenými pohledy.
Snad jsme se začali nenávidět. Nejpodivnější však bylo chování domu. Ve stěnách byl pohyb. Poprvé jsem uviděl kámen, jak roste a rozpíná své hrbolaté, skoro nezřetelné větvičky, jak celou zdí pohybuje a jak my, obyvatelé, nestačíme jeho růstu.
Po několika dnech (půjčuji si výraz několik dní, protože neznám délku času) začal dům praskat. Pomalu se rozvíral jako ohromný konvalinkový lupen. Nakonec roztržen a přesto jinak neporušený, vymezil hloubku prostoru, která již neměla strop.
Žili jsme skoro neměnným životem, ale pohled vzhůru, který se neměl o co zarazit, vzbuzoval neklid.
Poměrně brzy se nám podařilo vykolíkovat znovu své čtverce a otevřenou oblohu zakrýt plachtami. Růst domu nám však otvíral i dříve nevídané možnosti. Byli jsme opět hrdí na svůj dům.
Tak den ode dne stoupaly stěny vzhůru, zatímco podlahy byly zatíženy stejně lehkými kroky nás, nervózních a neklidných obyvatel.
Jednoho rána, slibujícího nádherný den, přerostla výška námi poznatelnou mez.
Stěny povolily v základech, popraskaly plachty zakrývající hloubku prostoru, lavina kamení v nedohledně dlouhé čáře se valila k zemi.
Připadalo mi to jako kamenný meč, který na nás dopadá vítězící ranou neživých věcí.
CELÁ MÍSTNOST LETÍ VZHŮRU, stává se rozmazanější, šedne a mizí. Jen postel na které ležím je pevný bod, jistota a bezpečí.
Usínám.
Najednou je všude nepřirozené světlo. Ohromná růžová záře, malý ostrov a voda, všude, kam vidím, voda.
Jsem sám na ostrově, který je tak nepatrný, že udělám deset kroků, jsem na konci, nemohu dál, a když se otočím, je to stejné.
Hrabu se v hromadě kufrů. Nevím, jak se dostaly až sem. A já? Nic nevím.
Ale jsou to mé věci, věci, které znám, a tak se snažím rozpomenout.
Zdá se mi, že jsem byl nemocný. Možná mě zde složili z proplouvající lodi, když už nebyla žádná naděje a ty věci, zbytečnou zátěž, naházeli za mnou.
Náhle smích. Za mými zády se někdo směje. Prudce se
otáčím. Muž v komickém rouchu mě zdraví směšnou úklonou. Když zůstávám stát a mám oči, které nerozumí, říká: "Jsem pán snů, pán lidských snů a chci mluvit o balvanech, které budou padat ze strmých stěn do údolí, kterým půjde lavina strhující všechno nerozhodné. Vynáším soud, ale nejsem vykonavatel. Ty mluv! Jsi žalobce i obžalovaný, obhájce i svědek."
Jsou to výkřiky na jaké nejsem zvyklý. Chtěl bych mlčet, ale on je jediný, kdo mi může dát odpověď.
Kde jsem, křičím.
Vidím pohrdavé oči, ten úšklebek, když říká, na ostrově, a ví, že je to nevyvratitelný fakt a že na to jsem se vlastně vůbec neptal.
A kde jsou lidé?
"Jací lidé?"
Ti v ulicích, za okny, v kavárnách, Třeba včera, myslel jsem si, že mám nádherné děvče. Smála se, utíkala,
kolem byl vítr a déšť. Copak už nic z toho neexistuje? To jsem zůstal jen já a vy a tenhle ostrov? Kde jsou všichni?
"Jsou tady. Je jich plné moře, ale voda je studená."
Mluví úplně mimo mne a je vážný a smutný.
Co mám dělat, ptám se.
Asi mě přeslechl, protože pokračuje v řeči, kterou nechápu.
"Stojíce na zrnku písku, volí mezi smrtí utopením a smrtí žízní. Snad je záchrana v poloviční vzdálenosti. Ale vyplouvají v nestejných hodinách, jedni příliš brzy, druzí příliš pozdě, a tak všichni míjejí střed a tonou."
Chytám jej za cíp šatu.
Ale já chci žít. Chci být šťastný, rozumíte, šťastný. Je to tak moc, co chci?
Bere mě za ruku. "To je úplně nejvíc, úplně nejvíc. Hledej a dívej se pozorně!"
Ptám se. Tady? Tady na tom ostrově, kde je jen písek?
Odpovídá: "Písek a ty."
Sklouzl jsem očima na ten nepatrný kus země, ale ta uhýbala pohledu a ostrov se zmenšoval začínajícím přílivem. Chtěl jsem promluvit, zeptat se, co dál. Ale byl jsem opět sám a jenom odněkud z dálky zněl tiše jeho hlas.
"Venku se rozednívá, začíná svítat, za chvíli se probudíš. Dobrý den."
"JE NEJVĚTŠÍ ROZKOŠ prohánět se bezbrannou stepí, stavět a bořit, nemít žádný domov a mít tisíce domovů."
To si hvízdá vítr mezi stébly trav a voda, tekoucí nespočetným množstvím stružek, mu dopovídá.
Není nic nádhernějšího než rýt svou stopu do neporušené země, odnášet lehké písky a bít do pevně usazených kamenů.
Utržené listí stromů tančí svůj poslední kruh před novým rozvířením, ve starobylých kmenech praská vzpírající se dřevo, ustrašená zvěř se krčí v závětrných peleších.
Modrobílé nitě dešťů stehují dny k nocím a noci ke dnům, obloha je tisíckrát šedá a tisíckrát duhová.
Je Déšť a Vítr.
Ten vítr, který rozdává pohyb, který kroutí volný pád kapek, který rozkazuje a boří. Ten déšť, jenž rozblátil zemi, jenž uklidil prach a naplnil řeky i jezera. Je první chvíle začínajícího houfování.
V tom zákmitu rozbíhajících se dějů šedivá myška vystrčí svůj maličký čumáček z díry vyhrabané v úpatí kopce a přehlédne všechny stružky a rybníčky, dychtivě hltající proudy nebeských vod.
Kapky deště zastudí mezi jemnými chloupky, vítr jí rozcuchá promočený kožíšek, že nechrání ani před vodou, ani před zimou, ani před jeho dechem.
Povyběhne ještě o kousek dál a vidí celá pohřebiště stromů zpřelámaných vichřicemi. Vidí rozštěpené kmeny dubů a borovic, vidí trávu uválenou smrští.
Vidí zemi zápas a zemi bláto, zemi život i zemi smrt, vidí zemi začátek i zemi konec.
Kolik je bezbrannosti v drápcích zablácených tlapiček. Kolik je strachu v široce otevřených očích. Kolik je vůle v té malé šedivé hrudce tisknoucí se k zemi.
Je přece boj.
Ale snad na ni zapomněli v tom zápase. Už chvíli padá déšť jen jakoby nabíral dech. Už není ani prudký, ani vydatný a i potůčky bublají skoro tiše. Už jen dole, daleko, až někde tam, kam nevidí, zpívají řeky svou píseň nažraných dravců, jejich břicha se dmou blátivými vlnami, zatímco dnem jejich těl utíká odplavované kamení.
I druhý z nesmiřitelných bohů - vítr, pán nebe - jen lehce mává svým vějířem. I on asi odpočívá a vymýšlí lest a směr a sílu, kterou by udeřil. Jen lehce se chvějí listy stromů, jen nepatrně se vlní voda v kalužích.
Všiml si jí?
Je tak nepatrná v celé té spoušti.
Někdo ji snad potřebuje?
Ach, vždyť to se zasmála sama oblaka, když ji vzdušný vír roztočil a zvedl ve svém trychtýři. To on, vítr, pán nebe, si přichází promluvit s její nepatrností? Je tichá a poslušná, když říká: "Ano, můj pane, tady jsem." A je to celá obloha, tisíce koutů nebe, odkud pak zahřmí jeho hlas:
"Jsi malá a neužitečná. Nehodí se, abys žila jen tak. Rozhodl jsem, že z nás musí být spojenci. Podhrabeš kopce a skály! Vykoušeš tisíce kanálků! Svedeš všechnu vodu pod povrch! Vyhloubíš rýhy, dutiny a podzemní řečiště! Všechna voda musí pryč. Pryč pod zem, pryč do moře, pryč z mé cesty. Hnusí se mi. Nemám ji rád. Je odporná ve svém bublání a přelévání. Je protivná ve svých lijácích. Je mokrá a nechce přestat být mokrá. Zničíme ji, zahrabeme a smetem s povrchu. Nejsi nadšená mým plánem?"
Vzdušný vítr pohupuje zmuchlaným tělíčkem ve své náruči a ona se kolébá, jako by seděla na misce rozkymácené váhy.
Ta výška, ta dálka od země, co by z ní zůstalo, kdyby padala jen tak, přímo dolů bez ochrany větrných dlaní.
"Ale proč?", ptá se, "proč vůbec a proč já? Jsem tak malá a slabá, snad mi voda ani nepřekáží."
"Je to nepřítel," zasyčí vítr a koruny stromu se prohnou, jako by to bylo jen proutí.
"Je to nepřítel," zarachotí oblaka na svraštělém čele nebeské klenby.
"Je to nepřítel," zahučí vzdušný vír a pomalu ji položí na rozblácenou zem.
V zrcadlech kaluží je ponořena svraštělá maska nebe a vítr pán odlétá ve své mohutnosti. Odlétá pryč, jinam, do jiného údolí, k jinému verbování.
Malý šedivý chomáček stojí na blátivém krtinci a boří se do mokré hlíny.
Divný hlas se ozývá z hlubin země. S obdivuhodnou vytrvalostí se prokousávají slova vrstvami jílovité půdy. To žíly pramenů se derou na povrch a vody země podávají ruce vodám nebe a všechny kapky mohutného těla se spojují do prstů řek a potoků. Potom ty prsty tekoucí síly hnětou tvrze rybníků a jezer a voda, voda, nepřítel pána nebe, stoupá a zalévá zem.
"Jen překážíš," zakřičí dravý proud spěchající do údolí. "Pomoz a stavěj hráze," zarachotí vodopád mezi stehny rozdrolené skály.
"Snižuj hory a zasypávej průsmyky," zašeptá déšť, pomalu se vsakující do jejího kožíšku.
"Komu mám sloužit?", zapiští její ustrašený hlásek. "Vítr, pán nebe řekl, že voda je nepřítel. A on mne ve svých dlaních uchrání vašeho hněvu."
Jaká se to dělají kola na hladině? To bublinky víří a nadskakují, to voda, voda nesmiřitelná a divoká se směje každou svou kapičkou, každým střípkem svých hrbolatých zrcadel.
"Jsi hloupá myš," zasyčí vlnky kolem hliněné hromádky. "Jsi přece na straně spravedlnosti?", šeptá voda a rozmáčí hrudky krtince pod zkřehlými pacičkami.
"Jdi a pomáhej!" zaburácí právě narozená řeka a okolní voda jako na rozkaz se stáhne poslušně do jejího koryta.
"Proč?" křičí myš za proudem utíkající vody.
"Proč?" šeptá zmatená a ustrašená.
"Proč?" chvěje se rozvlněným vzduchem slovo, které je prosbou, otázkou i odmítáním.
Ale slova zanikají v rachotu vod valících se zemí a i nebe je hluché k prosbám, když je zaměstnáno řazením svých vichřic a tornád.
A opět se přelévají dny do neprůhledných nocí a opět
je tma vymetána šedivými košťaty jiter a opět se točí ciferník času nad mohutností i nepatrností, nad zemí a nebem.
Mám-li být potrestána, uvažuje malá myška, ať si sama nepřipravuji zkázu. Mám-li být zničena, ať jsem tedy jen překážkou, říká si ve své bázni a hledí vstříc zástupům kupících se mračen.
A už se prohýbají koruny stromů, už se šumící déšť pere s pěšáky větru. Už se po ní natahují dlouhé vyzáblé ruce nespokojených vichřic, aby ji chytly do svého víru a napravily podle svého práva.
Běží.
Utíká po té zpustošené zemi a za hřbetem jí supí celá stáda vyslanců pána nebe, utíká přes kopce a údolí, utíká, až se rozhořčená voda postaví do cesty jejímu útěku, aby jí podrazila nohy a potrestala tu neposlušnou a zrádnou myš.
Zvedne ji na jedné z vysokých vln, s výskotem podá do vzdušného trychtýře svému nesmiřitelnému odpůrci a tak ji drtí mezi sebou ve vzájemné rvačce, pohazují tím křehkým, neposlušným tělíčkem, až z něj zbyde jen neživý cár, až se pán nebe i vod unaví, až se rozeběhnou každý na svou stranu, do svých doupat, až zbydou jen hromady bláta, třísek a rozvalin a někde pod nánosem právě ukončeného boje - ona, vším vinná a za všechno potrestaná, ona neposlušná a zrádná.
Dokonale rozdrcená myš.
OD CHVÍLE, kdy se člověk smíří s představou, že les je nekonečný, ztratí stromy svou hrozivou velikost. Co potom pro jeho strach znamená jediný neobejmutelný strom, když cesta vede mezi samými překážejícími stromy a k samým dalším stromům.
Ne, já si nevybral svůj odumírající les, v němž tak zmateně bloudím. Všechno je přichystáno bez mé účasti. Dějinný rozsévač sáhl do hluboko proláklé zástěry, semínka se rozlétla, kam nedosáhla ruka, vítr se přikolébal ku pomoci. Ta rychlost bujení.
Vysoká tráva zadusila první květenu, keře vytlačily trávu, jehličí a přítmí pod větvemi zbavilo zemi křovin.
Stál jsem jako pokořený bůh před překvapivě jiným a mocnějším bohem a ten jiný bůh neměl podobu člověka ani rozumu. Ve všem obsažen, jako chobotnice plná slizu, všechno objímal miliónem hnilobných prstů, všechno nadlehčoval a podpíral, všechno hnal k pomalému zániku. Nebylo dost na mohutnosti větví, které clonily slunci, nestačila mu mrtvá jednotvárnost jehličnaté země, hnal větve dál, do výše i do šíře, až zaclonily kořeny a zapomněly světlo.
Podivně jdu tímto svým lesem. Co chvíli ucítím palčivou bolest, ale nic, nic to není, to jen rozbité čelo je rozdíráno o stěny labyrintu.
Snad to tak má být. Snad i sama smrt je cestou k životu. Zatím rozklad vsouvá svou slimáčí hebkost do kůry přečnívajících kořenů a hniloba je slibem trosek a mršin. Co ale vím o tomto slibu? Je to první mnou spatřený koloběh, který se nedá zastavit ve svém opakování.
Je asi hříchem a zločinem urazit jednu jedinou větev. Je vzpourou proti vegetaci, která chce všechno zaplnit, dopřát jí světla. A konečně, absurdní nápad, je to zpomalení rozkladu, pustit slunce k hnijícím kořenům. Je to samaritánství, kterému se odsouzený musí zoufale vzepřít.
Jdu vlhkem, mokrem a tmou. Kmeny padají na své unavující stráži. Chce se mi křičet: Bože, smysle, sílo tvořící řád, máš-li tu moc, vystup z větví a kořenů a řekni
zbloudilému poutníku jméno květiny, která poroste zde, v těchto nevlídných končinách, za sto nebo sto tisíc let.
JEŠTĚ DNES opustím pevný břeh poplivaného sálu a vyjdu ven na vzduch a do mokra. Procházím sny. Jejich barva je velmi neurčitá. Můj osobní zpovědník ovšem žádá popis.
Blázen. Už tolikrát se úlisně vetřel do mé přízně, že jej ani nedokáži nenávidět.
Ještě dnes opustím pevný břeh poplivaného sálu a vyjdu ven, na vzduch a do mokra. Sníh pomalu začal tát a to je dobré znamení. Ze sněhobílé pláštěnky vykukuje hlína. Za sto let bude jaro. Za tisíc let bude jaro.
Sviští pára. V aluminiových konvičkách začíná vřít. Bílá ruka hostitele zve na malé občerstvení.
Želvy se daly na pochod. Jsem blázen. Čím se rozbije rohovina jejich krunýřů? Na řekách praskají zrcadla ještě včera nedotknutelná. Opelichaní andělé jen stěží hájí nesmrtelnost. Jsem unaven, ukřičen, zasypán. Falešné karty vylétají z rukávů jako bílé holubice. Zobáčky nevinných klapají na usmířenou. Nikdo z vás nepřijde k úhoně. Alespoň teď, hodinu po slibu. Alespoň teď, hodinu po lži.
Samozřejmě, že později žádný z dravců nezastaví svá stáda. Žádná z šelem nezadrží jejich pochod déle než se sama stane obětí. Malé omeškání je ovšem v plánu.
Ještě dnes opustím pevný břeh poplivaného sálu a vyjdu ven na vzduch a do mokra. Za tisíc, za sto let, někdy bude jaro.
Venku začal tát sníh a to je dobré znamení.
SLUNCE PŘEVZALO VLÁDU nad probuzeným krajem a jeho paprsky vstoupily do zasmolených ran. Od osamělých domků, poztrácených mezi kopci, se rozběhla bílá vůně čerstvého vápna.
Už z dálky vidím zářící novotu stěn, začarované studánky malých oken, přístavky, seník, dvůr plný rozčepýřených slepic, všechno, co potřebuje člověk, aby mohl říci, tady jsem doma.
Ujdu pár kroků a mezi větvemi posledních stromů poletuje bezstarostný mrak bzučících teček. To právě probuzený rej živočišné touhy vylétá do velikého světa za svým sluncem.
Z voňavých strání se ozývá dětský křik.
Tak až do svátku Svatého Jiří budou děti ze samot ťapat neklidnými chodidly po žlutých kobercích loňské trávy a babičky budou při polednách vysedávat ve zlatém dešti bezmračné oblohy.
Potom ale, až začne slunce přitápět a ohřívat kamenitá políčka, zvedne se varující prst a podrápané, svobodné nohy budou uvězněny do nepříjemně překážejících bot. "Jestlipak víš, Mařenko, že na svátek Svatého Jiří..." babička zopakuje starou rýmující se pranostiku. Děvčátko pohodí vzdorovitě hlavou.
Snad ta slova proletí kolem uší neslyšená. Ale vždyť i řeky stejně tiše a nepozorovaně vyrývají svá hluboká řečiště.
Muší koncert bude den za dnem nabývat na délce a šíři, až vstane země z poklidné dřímoty, aby proskočila vlastní malátnost a vběhla do živého, stále se měnícího děje.
Dveře domů se budou otvírat stále častěji. A to už bude stropem jen obloha a stěnami modré hráze obzorů. Krásný a nebezpečný had se zrodí z hromady drsného kamení a teplé paprsky vítězného slunce naplní jedové váčky smrtící tekutinou.
"Nechoďte po těch horkem zpražených mýtinách," zopakuje varující hlas. "A ty, chlapče, který odcházíš do dalekého města, ty obzvlášť opatrně našlapuj."
Děti si budou hrát tak volně a bezstarostně, že ani lehký smutek vzrušeného pláče neodkryje propast budoucnosti.
Řeknu si plný víry: Vás, mláďata, už nikdo nechytí a nedohoní, sedlům jste odrostli,řemeny zpřetrháte, celá váha země z vás opadá. Lesy jsou plné mravenišť, ale vy běžíte a běžíte, stropy vašich chodbiček nikdo nepodpírá, nikdo netahá klády vašeho jehličí. Jste skoro jako zapomenutý obraz člověka a jinak to snad ani nemůže být.
Je zde tak čisto, v těch lesích. Křik se podobá ptačímu prozpěvování, práce po které bolí celé tělo, neláme nic z křehkých snů, a člověk, zabředající do té nádherné dřiny, cítí víc lásku a radost, než váhu svých mozolů.
Vy, hříbata, zlaté paprskům podobné vlasy, kde vás potkám zítra, za kterým shlukem keříků zazvoní váš smích.
Den uběhl a nic jsem nepochopil.
Zavřela se vrátka vašich chodníčků, vy se smějete a pláčete ve svém světě, a já jdu jinudy, těžší a bolavější. Koukám po svazích paličatých kopců, pohledem hladím čisté dvorky vašich domovů, vidím pavučiny ve větvích, a jejich tvar je pocuchaný nespočetným množstvím muších tělíček.
OBLOHA HOŘELA DO RUDA. Den pomalu končil v mozaice třaslavých stínů, které pokryly vyprahlou zem. Stařec šel dlouhým, unaveným krokem tuláků, zlákaných pro vzdálený cíl.
Kroky mířily do údolí zaplněného drobnými chalupami, s předpolím kostrbatých lánů. Ve vzduchu stála vůně mateřídoušky. Cvrčkové překřikovali pichlavost bodláků. Vesnička ležící na dosah utíkala před každým přiblížením. Nohy těžkly, mozek otupovala únava.
Bylo možné zradit dočasný cíl a ulehnout pár metrů od prvních chalup.
Noci byly teplé a klidné.
Muž však cítil, že každé nedojítí oddaluje smysl veškeré únavy. V každém odpočinutí viděl prodlužující se chůzi.
S posledními silami vstoupil do úvozu, na cestu prašnou a hlubokou, vyježděnou mnoha koňskými povozy.
Z dálky zazníval štěkot psů a kdákání slepic. Co chvíli se ozval vřískot dětí pobíhajících mezi chalupami.
Mozek vzpurně odpočítával kroky, tvář nesla tvar seschlé hlíny. Do očí vstupoval prach, zarůstal do řas, štípal a pálil.
Po stranách čněly vysoké srázy, a protože úvoz byl hluboký a byla to jediná možná cesta, všichni jdoucí se seskupili a kráčeli společně.
Promluvil na něj cizí mužský hlas, ještě neunavený. Zeptal se: "Kam jdete?"
A on ukázal pravicí mlčky dopředu, tam, kam se dívaly jeho oči a mířily všechny myšlenky.
Cizí muž šel tiše vedle něj, pokyvoval hlavou, vířil hebké vlny prachu a usmíval se. Potom řekl: "Tam jdeme všichni."
A zase šel dál bez zbytečných pohybů, ještě neunavený, mladý.
Jeho široká záda na chvíli zakryla výhled, potom se zmenšoval. Zmizel.
Noc byla nebezpečně blízká.
Náhle se údolí rozšířilo a vpředu vyskočily první
domy. Stařec přidal do kroku. Začínalo se stmívat. Jeho cesta byla u konce.
V první chalupě zaklepal na rozsvícené okno. Z místnosti se ozval hrubý hlas hospodáře:
"Kdo je?"
Odpověděl: "Potřebuji si odpočinout. Chvíli. Do rána. Jsem na dlouhé cestě. Zítra budu pokračovat."
Hospodář chvíli mluvil se ženou, potom šel, odstrčil závoru a řekl:
"Tak pojďte dál."
Dovedl ho k hrubému, venkovskému stolu a posadil do čela. Celá rodina už byla zabrána do jídla. Také jemu žena přinesla kouřící večeři. Za okny se setmělo. Slabé světlo žárovky ještě více zmenšovalo místnost.
Mlčky se najedli.
Děti a žena odešly spát.
Hospodář se rozpovídal o začínající sklizni. Na polích dozrávalo obilí.
Tulák, který procházel zemí a viděl mnoho snažení, shledával rozumným hovor hospodáře. Cítil jistotu a klid v jeho hlase. Snad mu i záviděl. Cesta, která jej zítra čekala, měla nejistý cíl.
Uvědomil si, že tudy již musel projít. Byla to ta samá vesnice, kterou kdysi míjel. Jen lidé se vyměnili, stromy vyrostly do dvojnásobných rozměrů, vzdálenosti byly větší a ztěžklo kamení.
Vtom jej hospodář překvapil:
"Zítra ráno, až budete odcházet - mám chlapce, půjde s vámi. Sám bych odešel, ale žena mě zdržela. Říká, děti potřebují domov. Ale kde je náš domov? Nemyslete, že jsme šťastní. Okolní hory nás ohraničují. Nevidíme nic, než naše údolí. Někdy si říkám, jak musí být jinde krásně."
Tulák se něčeho lekl, poprvé začal uvažovat o smyslu všeho chtění. Proč ani je neuspokojuje ta pavučina přítomnosti. Začal pochybovat o cíli. Snad opravdu všechno záleží jen na té cestě. Snad cesta a cíl jsou jen dvě strany ideální rovnice.
Nevěděl nic o krajinách, kterými procházel. Štvanice za představou přímo zakazovala jakékoliv zdržení.
Hospodář sklidil se stolu a postavil před něj láhev vína. Víno zaplnilo kalíšek a bylo rudé jako včerejší červánky.
Pili a dívali se do tmavých koutů místnosti, každý zaměstnán sám sebou.
Od stropu na stříbrné nitce klesal pavouk, chvíli se kolébal nad sešlapanou podlahou, vystupoval vzhůru až upadl.
Hospodář jej rozmázl klidným pohybem boty. Na zemi zůstal nepatrný flíček cukajícího se bláta.
Druhý den pokračovali v cestě. Chlapec trhal horské květy a posbírané oblázky házel do údolí. Řídká tráva se ještě leskla rosou.
Přecházeli po skalních stěnách míříce daleko za obzor. Slunce je tlačilo do zad, spěchající a udivené. Šli pomalu. On, starý a znavený, projížděl okolní hory hltavým pohledem. Cesta měla najednou smysl.
Již netoužil po vzdáleném cíli, cítil, jak jím přímo prochází, jak jej prostupuje, jak se sám stává cestou.
Chlapec zbrkle pobíhal kolem ve věčném spěchu a hledání, trhal květiny a sesbírané oblázky shazoval dolů, do údolí.
NA BŘEHU TÉTO ŘEKY jsem zastavil a požádal sám sebe o trochu času. Nechtěl jsem čas na odpočinek, voják přece nemůže odpočívat. Voják ví, že odpočívat znamená dopřát nepříteli čas na protiúder. Ne, to jsem vůbec nechtěl. Teď se mi zazdálo, že se někdo v zadní řadě uchichtl, ano, uchichtl, připadalo mi to tak. Možná se mu zdá divné, že říkám ,Voják nemůže odpočívat, voják nesmí dopřát nepříteli čas.
Ano, říkám voják, i když nemám uniformu, i když vypadám naprosto civilně, i když mluvím k tomuto shromáždění jen a jen svým jménem. Říkám voják, protože vedu válku. Podle mne každý, kdo vede válku, je voják. Je lhostejné, je-li armáda ke které náleží veliká nebo malá. Je lhostejné, bojuje-li sám. Podle mne, každý kdo vede válku, je voják.
Tedy, zastavil jsem na břehu této řeky ne abych odpočíval, ale proto, že každý voják potřebuje rozkaz. V mém případě, protože nemám generála, plukovníka a dokonce ani představeného s jednou jedinou frčkou, je situace velmi složitá. Musím se rozhodnout sám. Musím dát rozkaz a abych měl čisté svědomí, zdůvodnit sám sobě, že je to dobrý rozkaz. Potom musím tento rozkaz splnit a sám na sobě nést důsledky svého rozhodnutí.
Zastavil jsem na břehu řeky, neboť je nasnadě otázka. Voda rozděluje zemi na dvě části. Velitel má rozhodnout, na které straně toku bude boj účinnější. A voják musí buď přejít nebo setrvat. Je dokonce sporné, má-li postupovat proti řece nebo sledovat její proud. Z těchto faktů může každý posoudit, před jak vážné rozhodnutí jsem byl postaven na první pohled bezvýznamnou skutečností, že jsem při své cestě dorazil na říční břeh. Mnohý by řekl, jak snadné je vydat rozkaz, zavelet k útoku (samozřejmě k útoku, protože k ústupu se velí daleko obtížněji). Souhlasím, k útoku dovede zavelet každý, každý dokáže vydat rozkaz, poručit těm, kteří budou bojovat, rozhodnout o jejich budoucnosti. Ale sám? Sám o sobě rozhodnout? Jen sebe poslat do přední linie?
Možná že existuje nějaká objektivní pravda, podle které by se měl člověk rozhodovat. Možná je někde mezi rozumem a citem, možná je úplně mimo ně. Ale promluv ty, armádo, která existuješ v jednotlivostech a vedeš soukromé války, jak se rozhodnout mezi tolika "možná", když jen málokdo touží být rytířem smutné postavy.
Na břehu této řeky jsem zastavil a požádal sám sebe o trochu času. Jako voják, jako velitel i jako soudce své cesty, který má právo na těch několik okamžiků před konečným rozhodnutím. Vlastně před jedním z rozhodnutí, protože každá z dalších překážek rozdělí bitevní pole opět na čtvero světových stran.
MRAKY NAD STŘECHAMI DOMŮ rozdělily nebe na prostor nekonečný, sahající daleko za třpyt poslední spatřitelné hvězdy, a prostor ohraničený příkrovem nabobtnávající tmy. Část tváře obrácená do kalu vlastní přikrčenosti nezaznamenala nic než tíhu budoucího deště.
Stín podobný keře řekl: "Blíží se půlnoc, čas jedné noci vyprchává, do zrození dne příštího zbývá několik okamžiků."
Hlas druhého stínu jej přerušil: "Proč však je nový den počat půlnocí a ne až jitrem? Vždyť den, který končí, propadá se do tmy, stárne vteřinami, ztrácí každým okamžikem částečku svého života, až nakonec zmizí v černé propasti prázdna. Proč se tedy nový den nerodí do slunečního svitu, ale musí proběhnou stejně dlouhým úsekem tmy?"
Stín podobný keři odpověděl: "Někdo moudřejší než my takto odměřil náš čas. Vždyť ani člověk vstupující do života není okamžitě osobností na vrcholu své síly, ani čin není vykonán bez doby temnot, v kterých dozrává, ani jaro se nehlásí žárem slunce a nikdy nepřichází jinou cestou než přes spadané listí a sněhové závěje."
"I tak se mi nezdá spravedlivým toto prorůstání dějů," řekla postava podobná stromu. "Není potom den poznamenán nocí, jaro chladem sněhových vánic, člověk neobratností svých prvních krůčků?"
"Slabost je předjařím síly," ozval se hlas stínu podobného keři. "Tak každý děj, věc i člověk v sobě nese všechnu barevnost bytí, představu o skutečnosti, skutečnost tvárnou a měnivou i vzpomínku překrývanou proměnami. Místo jedné skutečnosti, žije řadou skutečností a zrod i konec jsou jen posledním článkem kruhu spojujícího se v temnotách."
Stín podobný stromu jej přerušil: "A nebylo by úžasné toto vše zapomenout, zbavit den noční agonie, zbavit léto dohasínání podzimu, zbavit člověka hrozby zániku, žít svůj čas pod poledním sluncem letního dne, uvěřit ve věčné trvání přítomné chvíle, zastavit otáčející se kruh v místě nejvyšším."
"Ale to místo, jak je rozpoznat?" zeptal se hlas druhého stínu. "Jak nalézt vrchol, není-li údolí, jak vědět, že je světlo, neznáme-li tmu, jak určit krásu okamžiku, nemá-li protiklad. Věř, že potom by pominul sluneční jas, že by se ztratilo vědomí života a kouzlo léta by zchladlo šedivou netečností. Kruh se musí otáčet, aby vznikla cesta, a vznikne-li cesta, najde se i noha, která po ní půjde. Mořeplavec, který se vydá hledat novou pevninu, nalezne smysl všeho usilování ve chvíli, kdy se dotkne jejího břehu. Tak všechno postrádá jedinečnost, vidíme-li jen jednotlivosti, ale objeví-li se vztah, pak bolest je jenom průchodem, noc předzvěstí, chlad slibem a smrt novou nadějí."
Stín podobný keři se odmlčel. Na dlažbu dopadly první kapky deště. Chladné ticho noci překrylo poslední stopy měsíční záře a stíny větví ztratily tvar.... Bylo ticho. Jen v soukolí hodin se ozýval chrčivý zvuk předcházející odbíjení.
KAPELA DUNĚLA NAD HORKÝM ZAPLNĚNÝM SÁLEM.
Z balkónů sestupoval nekončící proud dvojic a sál je pohlcoval jako bezedná propast. U dveří do dvora se ozývalo pištění děvčat. Pod nohama vrzaly nášlapky špinavého sněhu a měnily se v loužičky odnášené na botách až k zadupané mozaice parketu.
Tady někde měl stát. Jana vytřepávala tající sníh z mokrých vlasů. Zahlédla zrzavé strniště ostříhané hlavy. byl to však kdosi cizí. Chvíli váhala, ale v mžiku opět natáhla ruku k šatně nabité kabáty.
Najednou byl u ní, usměvavý a rozpačitý, mlčel jakoby ji vítal, podával jí ruce, jakoby ji prosil o pomoc. Kolik rozpačitosti bylo v jejich setkáních. Tykadla slov pomalu a neobratně opouštěla ulitu nejistoty. Po straně a v milosrdných tmách se rodily věty nabité přemlouváním.
Teď stáli a hleděli na sebe. Z dalekého okolí vítal karneval své návštěvníky. Masky předem prozrazené ani nezkoušely zobrazit roli kostýmu. I ti, které ještě zahalovalo tajemství, proplouvali sálem, přidržujíce se ztrnulé důstojnosti, neboť dříve či později nikdo nezadrží kompromitující ruce zvědavých. Závist, příšerná pod maskou ukrytá paní, hladově rozleptávala každou radost, každý úsměv, každé osvobozující zapomenutí.
"Veď mne," zašeptala Jana. "Před rokem u nás bylo tolik práce, že jsem ani nemohla do tanečních. Podívej, jak holky koukají. Musíš se mnou opatrně. Stejně se budou zlobit, že tu nejsem s nimi."
David zamířil hlouběji do sálu. Reflektor zastíněný čtyřbarevným větrníkem převracel rysy všech tváří. Žluté postavy modraly. Z té nejsytější hloubky jen krůček chyběl k červené, ale i ona vplula do zeleného šera, stále dokola měnících se barev. "Nemysli na ně," řekl chlapec. "Možná jsou jen osamělé a chtějí se přihřát o naši nešikovnost. Znají mě, vědí, že bych si s nimi nerozuměl. Bloudí v našem tajemství a třesou se zvědavostí. Neumím ti to vysvětlit. Nevím proč si lidé nemohou rozumět. Jsem děsně nesmělý, když mám o něčem mluvit. Nesměj se. Opravdu jsem takový. Ty mě znáš úplně jinak než oni. Nevidíš, jak jsem v tvé přítomnosti převrácen. Neznáš mou paličatost. Nevíš, jak hluboko stojím zabořený do země. Oni jsou možná chytřejší než ty a já, stihnou malou radost, malý smutek, přeskočí, obejdou nebo podlezou cokoliv."
"Ale já tě mám ráda, Davide," zašeptala její ústa opakovanou řeč očí.
Podlaha usmýkaná v tisíci otáčkách se náhle zavlnila. Z vyzdobených stěn pršely odštěpky malby, větrník střídající barevné clony na chvíli ustal v pohybu. Potom pomalu a jakoby se rozmýšlel, pokračoval dál. Modrá, červená, zelená, žlutá.
Babky na rozvrzaných křeslech balkónů se vykláněly div nepřepadly přes lakované zábradlí. Hovor pomalu utichal.
"Co blázníte, lidi," vběhl do sálu opile mžourající správce. "Se střechy spadla hromada sněhu. No, hrajte! Hrajte dál!" Podíval se k podiu, kde houf muzikantů nejistě zvedal své nástroje. Ale již se vzpamatovali. Bubeník třikrát klepl paličkou do zářící obruče vypínající kůži a ticho bylo zapomenuto.
"Blázni," bručel si rozmrzele správce. Ještě chvíli pozoroval ožívající sál, potom mlaskl a běžel smazat chvilkové vyrušení k partě hulákajících přátel.
"Co to bylo, Davide?" zeptala se Jana.
"Sníh, slyšelas co říkal."
Jana vklouzla hlouběji do bezpečí jeho objímajících paží.
"Jsem trochu nervózní, najednou mám strach a přitom nevím proč. Podívej po balkónech! Už se zase smějí a baví."
"Dobře, půjdeme odsud," přerušil ji.
Sálem znovu proběhlo mrazivé zavlnění. Z přilehlých místností duněl opilý zpěv. Kapela ztichla a ochraptělá hrdla se chopila mlčícího sálu.
Strop pomalu, s tichým praskotem sestupoval dolů. Stěny se kroutily a svlékaly malbu, celá železobetonová konstrukce se počala naklánět a blížit. Jako z veliké harmoniky zbavené melodie, s jednou klapkou opilého zpěvu,
chystaly se dlaně toho největšího z muzikantů vymáčknout poslední překážející vzduch a odhodit ten krám někam do nicoty. Strčit ruce do dvou propastí nebe, jít po mracích a s hvízdotem si říkat, i tak dobře, čert vzal to špatné ticho.
"Davide," slova se ztrácela v prachu."Davide, co se děje?" Stál rozkročený, přimknutý k její postavě. Překřikoval neustávající praskot.
"Jsi u mne, Jano. Jsi se mnou. Stůj a drž se mne! Jak polevíš a sehneš hlavu,..."
Na zbořeniště se pomalu snášel čerstvý sníh. Byla neděle šestého ledna a po ránu přituhlo. V dálce po zasněžené cestě šly tři postavičky koledníků v bílých komžičkách a zpívaly:
My tři králové jdeme k vám,
štěstí, zdraví neseme vám.
VŠECHNY SOLIDNÍ BIOGRAFY měly vyprodáno. Na divadlo bylo pozdě, protože cesta domů, převléci se a zpátky...Na divadlo bylo prostě pozdě. Z vedlejšího Grandhotelu se ozýval zpěv o tom, jak mrholí a venku bylo nádherné počasí, zdaleka neúnorové. Byl večer a ulice byly ještě plné lidí.
Šel městem. Přizpůsobivými tepnami, které umí zalichotit přes všechnu krutost dokonale neviditelnou. Šel jako kus krve po cestě k srdci a zase zpátky, do posledního konečku vědomí. Šel večerem, protože toužil poznat večery i jejich pokračování. Noci úplně tiché, kdy domy leží jako zemřelá zvířata v poušti. Noci, kdy jsou ulice jako patníky z vybílených kostí na cestách nekonečných karavan.
Den pomalu propadal neviditelným sítem vtahován do pouličního osvětlení. Z vedlejšího Grandhotelu se ozýval zpěv o tom, jak mrholí a venku bylo nádherné počasí, zdaleka neúnorové. Lesklé šňůry trolejových drátů se blýskaly proti tmavému nebi.
Minul mléčnou zář neónů, překročil stín budovy divadla a sestoupil z rovné, asfaltové cesty do příjemného ticha úzkých uliček. Zde byla dlažba nerovná a bez lesku. Neóny vystřídala řada žlutých zaprášených žárovek. Z dálky, za rohovým domem hučela voda tichý a pravidelný rytmus odevzdání.
Na mostě kdosi stál. Pomalu spouštěl udivené oči do toho plynoucího zázraku a broukal si melodii jakési neznámé písně.
Šel dál. Minul řeku. Minul i dům z jehož okna se vykláněly dvě střapaté hlavy. Minul i ty dvě hlavy, z nichž jedna křičela, aby byl frajer a dal jim po cigáru.
Nevnímal pískání a pokřik, nevnímal posměšky ani nadávky. Ničím nepoután k měkké kaši melodie, neokouzlen řekou, nepřilákán příležitostí.
Kráčíme-li nocí, nejčastěji se nám nabízí okna luxusních podniků na které nemáme, protože nedovedeme nebo nechceme zaplatit. Klamná touha po obrazu krásně namalované tváře. A je to smutek z příliš často zamykaných dveří. A je to nádherná lež zpocené kůže, která se v záři světel zdá být zlatou folií. A tak nevnímáme šatnářky, které mažou deseťákovou kanastu. Nezajímá nás pach kuchyně ani přetížený provoz pisoárů. Za okny je dost místa pro poutače a oznámení.
U výkladní skříně hotelu zastavilo auto. Vystoupily dvě slečny a mladý chlapec. Zatímco vědoucí pohledy dívek hladily zem, pán zanechal chlapce na chodníku a zajížděl do hotelového parkoviště. Oči nic neprozradí je-li příliš tma, a tak pro chodce zůstalo to sousoší figur jen epizodou, trojicí stínů odrážených zářícími okny hotelu.
Začínalo pršet. Čím dál hustěji a s větší silou dopadaly kapky na špinavou podlahu země. Rostly kaluže a stružky. Rybníčky vod požíraly všechno, co teklo spádem. Déšť stahoval mraky mezi ulice a obloha začala blednout blížícím se rozedníváním.
Promočený a ospalý se vracel do středu města. Z vedlejšího Grandhotelu se ozýval skřípot židlí a uklízečky s velkými smetáky zametaly poslední zbytky včerejšího dne. Naproti přes náměstí zaskřípala těžká vrata kostela. Vstoupil do menší lodě chrámu. Siluety v lavicích pohybovaly sevřenými rty. Kněz obětoval tělo i krev neviditelnému Bohu a žehnal zástupům.
A potom vstávali a šouravými kroky přicházeli přímo před oltář, v pokoře poklekajíce, aby i jim bylo svěřeno tajemství.
A kněz znamenal jejich skloněná čela křížem, po každém úkonu namáčel prst v nádobce s popelem a šeptal:
"Pomni, člověče, že prach jsi a v prach se obrátíš!"
A tak šel přes celý zástup, přes celou šíři chrámové lodi, přes celé rozednívání, až do konce velikého obřadu.
PO LETECH
Před dávnými, velmi dávnými lety jsem dokončil poslední text tohoto souboru. S odstupem jsem zvažoval, má-li smysl vytvořit z tak vzdáleného úseku mého života kompaktní celek.
Rozhodl jsem, že ano. Mé rozhodnutí nevycházelo z nekritičnosti. Naopak si uvědomuji, že tímto souborem odkrývám jisté slabiny svých postupů. Přesto jsou pro mne tyto vzdálené texty vývojově důležité.
Jejich prostřednictvím jsem si uvázal na žonglující ruce závaží. V těchto textech začalo mé hledání rovnováhy mezi lyrikou a příběhem.
Mohu se mýlit v hodnocení svého hledání, cesty, která nedošla k velikým cílům a významnému literárnímu výboji. Byla to ostatně cesta velmi komplikovaná, cesta bez map a horských průvodců, cesta bez horolezecké výzbroje. Šel jsem, jak mi síly stačily.
Jedním jsem si však jist. Tímto souborem jsem již před dávnými lety položil základy próz pozdějších. Možná jsem neobjevil vzdálené obzory, ale snad se mi alespoň částečně podařilo zmapovat pocity člověka žijícího mimo městská centra i mimo hlavní proudy společenského poblouznění.
Petr Musílek
OBSAH
Stál a držel jí za ruce
Nikdo mi neřekl
Byl
Jsem na stráži
Včera večer
Jedu vlakem
Šel jsem městem
Byl den
Okouzlení skončilo
Je moment času
Než se stane
Nikdy jsem neprosil
Den jako zlaté jezero
Možná se směješ předčasně
První návštěva domů
Celá místnost
Je největší rozkoš
Od chvíle
Ještě dnes
Slunce převzalo vládu
Obloha hořela do ruda
Na břehu této řeky
Mraky nad střechami
Kapela duněla
Všechny solidní biografy
------------------------
Po letech